2016. április 20., szerda

Glikémiás index

Tegnap óriási öngólt lőttem, mint ahogy utólag kiderült. Vannak törekvéseim az egészséges táplálkozásra, meg a diétára is, utóbbi most nem mondhatnám, hogy gördülékenyen megy. Viszont tegnap új elhatározásra jutottam. Egy kellemesebb diétázási formát választok, főleg miután nincsenek durva súly problémáim, illetve végleges életmód váltást szeretnék.
Tegnap meg voltam vadulva valamilyen pastáért, úgyhogy el is határoztam, hogy csinálok. Jó vagyok benne, plusz szeretem ezeket én komponálni. Azonban tudtam, hogy a sima tészta űber tiltólista. No, hát Kata előtt nincs lehetetlen, majd megoldom én teljeskiörlésű tésztával vagy glutén mentessel. Nem tudom miért az utóbbit választottam, főleg miután volt egy (hibás?) megállapításom, hogy ha gluténes cuccot eszem, csúnyább a bőröm. Nah, hát este a betésztázás után jött a vizsgálódás dr. Google segítségével :D. Mikor elolvastam a frankót, már tettem is a homlokomra a kezem, ugyanis a glutén mentes tészta konkrétan jobban hizlal, mint a sima fehér lisztből készült. Úgyhogy ezen megvilágosodást követően úgy gondoltam, hogy itt az ideje rendbe tenni a fejemben ezt a liszt/glutén/szénhidrát/cukor kérdést.

Először is egy fogalom glikémáis index. Már hallottam ezt a kifejezést Rubint Réka szájából, de olyan gyorsan ledarálta, hogy fel sem tudtam fogni miről beszél, csak hogy szar ha magas, jó ha alacsony. Szóval vissza az elejére maga azt jelenti, hogy egyes ételeknek milyen mértékű a vércukor emelő képessége. 1-100 között mérik ezt az értéket. Minél nagyobb a glikémiás indexe, annál gyorsabb a vércukor emelő hatása. Miért fontos ez, és mi köze a hízáshoz? Alapvető köze van, és a cukorbetegség előidézéséhez is, ugyanis a hirtelen vércukoremelkedés átmeneti inzulin-túltermelést okoz, aminek következtében az étkezés után 1-2 órával átmenetileg leesik a vércukorszint (jojó-effektus), ami éhségérzetet okoz. Az ingadozó vércukorszint az elhízás mellett számos egészségügyi probléma forrása is többek között szív és érrendszeri megbetegedéseké, valamint a cukorbetegségé is.

Glikémiás index értéket elsősorban az adott élelmiszer szénhidrát tartalma és a szénhidrátok összetétele határozza meg, melyet az élelmiszer fehérje, zsír, rost és számos egyéb tényezője fogja befolyásolni. Tehát részemről most az elsődleges cél és stratégia, hogy minél alacsonyabb glikémiás indexű ételeket fogyasszak. Ez lehet szénhidrát, vagy bármi, csak ez az érték alacsony legyen. Azt hiszem Rubint Rékának is valami hasonló a diétás stratégiája.

kiprintscreeneltem egy táblázatot egy oldalról, amit irányadóként szeretnék alkalmazni a jövőben:

Forrás
Konklúzió: a tegnapi vacsorát gyorsan elfelejtjük, mint ahogyan a glutén mentes tésztát is :D

1 megjegyzés:

Dorothy írta...

Ha szeretnéd, ebben segítségedre lehetek. Van egy könyvem e témában...vagyis sok könyvem....de ez az egy, ami neked kell. Mivel az update kódrendszere lényegében a GI-re épül...így érdemes ezt elolvasnod! Ha igényt tartanál rá...csak szólj! Én is ez alapján táplálkozom, és bár fejből nem megy minden szám, de nekem a kódrendszer már a fejemben van, ami ugye a GI alapján sorolja be az élelmiszereket...sztem neked is csak ezt kell megjegyezni, abból baj nem lehet! ;)